Medberoende

publicerat i Allmänt;
När man är medberoende är man egentligen beroende av den som är beroende. Den enda skillnaden är att man inte använder det som den beroende använder sig av.  Tvärtom, man är nog väldig motståndare av det och tror att man är mycket bättre än den andra. Man använder ofta det som ett argument emot den andra. 
Det finns ju hur många typer av beroende som helst och man kan gå igång på det mesta om man väl har kommit in i det mönstret. Slutar man med ett beroende så ersätter man ju oftast det med ett par andra om man inte kommit underfund med orsaken till beroendet och gjort nåt åt det.
 
Det vanligaste är väl alkohol och olika typer av andra droger, men man kan ju vara beroende av mat, spel, sex, uppmärksamhet, socker, dramatik, ja i stort sett vad som helst. Oavsett vad det är man är beroende av så blir det ett problem när det skapar negativa konsekvenser för den beroende och dess omgivning.
 
Nu måste ju jag avsluta fast jag vill fortsätta skriva...det är ett av mina dilemman, jag börjar vid fel tillfällen fast jag egentligen inte har tid och blir frutrerad. Men som sagt, jag återkommer.
 
 

Kommentera inlägget här :