En intuitiv, högkänslig, medial vanlig människas vardag...

publicerat i Allmänt;
Det är verkligen inte bara en fördel att vara intuitiv...alla har en slags intuition, mer eller mindre, alla kan känna av sinnestämningar på olika sätt. Hur man använder det beror mer på hur man lärt sig att hantera det. Många tror att det är en häftig grej att känna av saker, sånt som kommer att hända, hur saker ligger till, vad som kanske är det bästa alternativet i en situation osv. Det är en häftig egenskap, men det är också en ganska komplicerad egenskap om man inte förstår hur man själv fungerar. För att vara säker på att det man känner av stämmer, och det gör det inte alltid, så ska man kunna urskilja vad som är en neutral information om en situation och vad som bara baseras på egna rädslor eller gamla erfarenheter. Blixtsnabbt skannar man av en situation, alla larmfunktioner slås på och det omedvetna ropar..."här har du en solklar eventuell miss, gå inte in i den där känslan för det finns risk för att du går igång på nåt gammalt och då har du dribblat bort dig totalt"...eller så säger kanske rösten "lita på det där du, det är helt utanför din egen gråzon..."...med tiden lär man sig av sina misstag, man håller sig på avstånd och låter bli att säga vad man ser, för man ser även att det som jag tror skulle vara till hjälp för någon att undvika om jag sa, kanske är precis det misstag den personen behöver göra för att komma till insikt.
Har man även som jag, som är medberoende, vansinnigt långa känselspröt utanpå som lärt mig att känna av för att överleva känslomässigt, så blir det ju inte enklare...man kan i princip låta sig trampas på och det gör att man blir ännu mer härdad och ännu mer känslig för nya såna situationer och tänker då ofta..."trampa lite till, pissa gärna på mig också, mig kommer du aldrig att knäcka" och så fortsätter det som ett slags moment 22, ju mer man härdas, desto mer utvecklar man överlevnadsstrategier som i sin tur gör att man kan bli mer känslig och läsa av fler saker för att förekomma, men som dessutom gröper ur hålet i själen och utrotar självkänslan totalt...det är det man sen jobbar med för att lära sig att inte blanda in när man ska försöka använda sin intuition kreativt och vara till hjälp för andra med sin erfarenhet...börjar bli komplicerat nu...
Om man utöver det även har en medial förmåga, som jag iofs tror har utvecklats av att man är i gränslandet mellan vad man klarar av eller inte när man är liten, så blir det hela intressant när man under sin uppväxt ska försöka förstå vad den där rösten som verkar komma från ingenstans, som säger att det dom andra precis pratar om inte stämmer. Ni vet den där bilreklamen som går nu där en kille ska titta på en bil som en tjej säljer hemma på sin garageuppfart och man hör honom säga olika saker, samtidigt som man får höra att han tänker något helt annat...precis så är det för mig, med den lilla skillnaden att jag hör både det någon säger och det dom egentligen menar plus det dom tänker...det är inte alls självklart att dom tre sakerna är samma sak...
 
NU är det riktigt komplicerat...
 
Man kan få hålla på ett helt liv för att förstå hur det hänger ihop, jag kan fortfarande inte riktigt förstå ibland...det bara är så. Jag är i alla fall tacksam för möjligheten, för jag ser det som en möjlighet, att ha en egenskap som om man lär sig hantera den är unik. Och som kan hjälpa både en själv och andra.
 
 
 
 

Kommentera inlägget här :